• درباره پیشگام صنعت ابزار

    شرکت پیشگام صنعت ابزار، به عنوان یکی از مهمترین تامین کنندگان قطعات و تجهیزات خطوط لوله و همچنین مجری خدمات ساخت، بازسازی و توسعه خطوط لوله در دریا و خشکی، کار خود را از سال 1376 آغاز کرد. این شرکت با بهره گیری از مهندسان کارآزموده و خبره و همچنین تکنیسین های با تجربه، روند رشد سریعی را در پیش گرفت و در مدت کوتاهی، کارخانه ساخت تجهیزات و ادوات مورد نیاز بازار داخل و همچنین عملیات مختلف این شرکت را راه اندازی کرد. زمانی که سخن از اعتماد و اطمینان باشد، بی شک شرکت پیشگام صنعت ابزار به عنوان بهترین گزینه، مورد اشاره تمامی گارگزاران خواهد بود. کارنامه درخشان ما در صنایع مختلف نفت و گاز، صنایع نیروگاهی، تصفیه خانه ها و ...

    توضیحات بیشتر
  • توجه به ایمنی در کار

    بی شک ایمنی اولین و مهمترین اولویت ما در کار است. تمام تلاش ما در این مجموعه بر این است که بالاترین سطح ایمنی و ملاحظات زیست محیطی را برای مشتریان و کارفرمایان مهیا کنیم. یکی از افتخارات بزرگ پیشگام صنعت ابزار این است که در طی 15 سال سابقه کاری و صدها عملیات موفق خود، حتی یک حادثه را نیز تجربه نکرده است و کوچکترین صدمه جانی به پرسنل وارد نشده است. این در حالی است که ماهیت کارهای حوزه فعالیت این شرکت مخصوصا عملیات هات تپ همراه مخاطرات بسیار زیادی است...

    توضیحات بیشتر
  • قابلیت های تولید پیشگام صنعت ابزار

    زمان مهمترین معیار ارزشمندی است که برتری شرکت ها را بر یکدیگر اثبات می کند. شرکت پیشگام صنعت ابزار با بهره گیری از ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته و به روز و همچنین تخصص و تجربه پرسنل کارآزموده، تجهیزات و خدمات مورد نیاز مشتریان را در کمترین زمان ممکن ارائه می دهد. این شرکت با بهره گیری از یک کارگاه ساخت، اتصالات مورد نیاز خود را در داخل تولید می کند. همچنین بسیاری از قطعات جدید برای مصارف خاص مانند تعمیرات ولو نیز توسط این امکانات گسترده قابل ساخت هستند. گارانتی تمام و کمال محصولات این شرکت و همچنین قابلیت بالای اطمینان خدمات ارائه شده، مشتریان را نسبت به این موضوع مطمئن می کند که قطعات نصب شده توسط تکنیسین های ما برای مدت طولانی بدون افت کیفیت کار می کنند. مجموعه کامل ماشین آلات و تجهیزات ساخت در بخش کارگاه این شرکت متمرکز هستند.

    توضیحات بیشتر
  • عملیات لاین استاپ در مجتمع پتروشیمی فجر

    انجام موفقیت آمیز عملیات هات تپ و لاین استاپ در مجتمع پتروشیمی فجر

    توضیحات بیشتر
  • عملیات هات تپ پتروشیمی کرمانشاه

    عملیات هات تپ 12 اینچ روی خط لوله 20 اینچ مجتمع پتروشیمی کرمانشاه.

    توضیحات بیشتر
  • بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت ، گاز ، پالایش ، پتروشیمی
  • بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت ، گاز ، پالایش ، پتروشیمی
  • بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت ، گاز ، پالایش ، پتروشیمی
29اسفند

بهره برداری داغ یا هات تپ

چهارشنبه 3 تیر 1394  |  3872 بازدید


بهره برداری داغ یا هات تپ   روشی است که در آن یک اتصال به لوله یا خطوط عبور مایعات و گازها انجام می گیرد که بدون وقفه در انجام کار این عملیات انجام پذیرد، بدین معنی که در حین انجام کار و در حالی که عمل انجام می گیرد هات تپ بصورت کامل روند خود را طی کند. نکته منحصر به فرد در این صنعت عدم توقف آن بصورت کوتاه حین انجام عملیات تای این است. در صورتی که هماهنگی کامل بین تیم اجرایی هات تپ و واحدهای مدیریتی و برنامه ریزی مجتمع وجود داشته باشد کار گرم هات تپ بدون هیچ گونه ایراد و هر گونه تداخل امر با سایر اموری جاری مجتمع انجام خواهد شد، البته که حین انشعاب گیری گرم می بایست تمامی فرایندهایی که به نحوی می توانند بر عملیات آسیب رسانند به صورت موقتی به حالت تعلیق درآیند، اما معمولاً چنین تزاحم فرایندهایی پیش نمی آید و مجموعه حین کار پذیرای مراحل فرایند هات تپ خواهد بود.

بنابراین در زمان انجام کار نباید هیچ کار دیگری که به نحوی در کار گرم تداخل ایجاد می کند بصورت همزمان انجام گیرد زیرا امکان اشتعال یا انفجار وجود دارد. برای مثال جهت انجام انشعاب گیری خط لوله به روش گرم حتما می بایست فشار خط از یک حد پایین و بالایی تجاوز نکند. فشار سیال باید آن قدر باشد که انجام عملیات هات تپ روی آن ممکن باشد و از سوی دیگر باید از حدی تجاوز نکند که فرایندهای مربوطه به اشنعاب گرم را دچار اختلال کند. اگر فشار کاری خط از این دو حد مجاز تجاوز می کند واحد برنامه ریزی باید متقاعد شود که حین اجرای کار گرم هات تپ می بایست سطح فشار به سطح مقبول برای انشعاب گیری برسد، در غیر این صورت و در زمانی که امکان چنین شرایطی برای مجتمع صنعتی مذکور ممکن نیست انجام هات تپ به هیچ عنوان توصیه نمی شود. تأسیسات و ابزارهای پیش نیاز اجرای کار گرم انشعاب گیری باید از پیش مهیا و در زمان استفاده به صورت مستمر کار کنند. برای مثال تأسیسات برق رسان به مجرک دستگاه هات تپ باید حتما  در تمام طول فرایند سوراخکاری و انشعاب گیری که دستگاه در آن فعال است بدون قطعی محرک پاور یونیت دستگاه را پشتیبانی کنند. نارسایی در این نوع تجهیزات به معنای قطع جریان عملیات و نیمه کاره ماندن آن خواهد بود که با توجه به ماهیت مستمر عملیات هات تپ چندان مفید نخواهد بود. 

بارها پیش امده است که عملیات در مجتمع های صنعتی ای انجام گرفته است که بخشی از فرایندها در آن از کنترل مدیریت  وبرنامه ریزی سایت خارج است و نمی توان برنامه ای جهت آن ها پیش بینی کرد. برای مثال فرض کنید تأسیسات پمپاژ فشار شامل برق و سایر موارد از محلی خارج از سایت نظیر یک نیروگاه خارج از مجتمع که تحت کنترل آن نمی باشد تأمین می شوند. یا برای مثال واحدهای پتروشیمی که هر کدام از سایت های آن حکم ورودی برای خروجی سایت های پیشین را دارند، در زمانی که فرایندهای اولیه مربوط به سایت پیشین دچار عملکردهای نامتعارف نظیر افت فشار یا فشار بیش از اندازه طراحی می شوند برنامه ریزی و مدیریت فرایندهای مربوط به سایت کمی از حالت رایج و معمول آن خارج خواهد شد. این امر می تواند به عملیات هات تپ آسیب برساند. فرض شود که تیم مهندسی هات تپ برنامه اجرایی را بر سب فشار مشخص سیال درون لوله برنامه ریزی کرده و تجهیزات و ابزارها را بر اساس آن آماده نموده است. در این وضعیت اگر در موعد عملیات شرایط فنی متفاوت از طراحی های مهندسی هات تپ باشد بدون شک با مشکلاتی درفرایند مواجه خواهیم شد و بهتر آن است که تا بازگشت به شرایط اولیه انشعاب گیری گرم روی خط لوله به تعویق بیفتد. در این خصوص واحد برنامه ریزی سایت مسئولیت اصلی را دارد و می بایست هماهنگی های لازم با واحدهای خارجی برای مدیریت امور را به انجام رسانده باشد تا تیم اجرایی و کارشناسی هات تپ بدون دغدغه و تشویش نسبت به این قسم ناهماهنگی ها تمرکز خود را بر عملیات حساس و ویژه خود مبذول کند.

علاوه بر این، به دلیل حساسیت کار باید در محیطی انجام گیرد که بصورت کامل از قبل مورد آنالیز کلی قرارگرفته باشد. باید بدانیم که مسئولیت عملیات هات تپ بر عهده مجری آن می باشد و هر گونه ایرادی در روند اجرایی آن حتی اگر منشأئی خارجی داشته باشد که متوجه کارفرما است، باز هم پاسخگوی اول مشکل مجری هات تپ خواهد بود. بنابراین وی باید شرایط سایت، موقعیت انجام هات تپ، استانداردهای لحاظ شده در خصوص حفاری یا داربست بندی، سیستم تجهیززات کمک های اولیه و اطفاء حریق و مواردی از این دست را کاملاً تحت نظر داشته باشد، ولو آن که کارفرما در این خصوص تدابیر لازم را اندیشیده باشد. 

بنابراین فرایند اجرایی هات تپ نه صرفاً یک فرایند فنی و مکانیکی بلکه یک پروسه چند محوری است که متغیرهای عدیده از جمله متغیرهای فنی، انسانی، زیست محیطی، ایمنی و... در آن دخیل هستند.  

تأمین تجهیزات و اتصالات مورد نیاز برای هات تپ از دیگر نکاتی است که باید بدان توجه داشت. اتصالات نمونه که جهت انجام کار گرم تای این استفاده می شوند عبارتند از :

Ø     اتصالات واحد تقسیم یا سه راهی که بستگی به قطر لوله و مشخصات فنی خط می باشد. در این خصوص کاملاً باید به اقتضای شرایط فنی عمل کرد و اتصالی مناسب با آن انتخاب کرد تا نه به مرور زمان دچار آسیب شود و نه فشار و وزن اضافی به لوله و مجموعه وارد کند.

Ø     دریچه جداسازی لوله یا شیر و اتصالات لوله ممکن است برای اتصال انشعابی خارجی لوله استفاده شود. در این خصوص نیز انتخاب شیر وابسته به اقتضائات فنی کارخواهد بود و می تواند از انواع توپی، پروانه ای، دروازه ای و... باشد. انتخاب بهترین گزینه مستلزم شناهخت و دانش کافی نسبت به شرایط فنی کار خواهد بود.

Ø     دستگاه هات تپ که متناسب با نوع عملیات آماده سازی و تجهیز می شود. کاتر بر حسب سایز انشعاب و میزان پیشروی لازم برای برش کامل خط انشعابی انتخاب خواهد شد، دستگاه و فشار قابل تحمل آن بر حسب فشار کاری خط تنظیم و آماده سازی می شود و محرک پاوریونیتی برای کار انتخاب می شود که توان تزریق نیروی به اندازه فشار لازم برای انجام صحیح عملیات را داشته باشد.

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که شما از هات تپ استفاده کنید. برای مثال در حالی که شرایط بسیار حساس می باشد و امکان تخلیه حریان سیال در لوله مورد نظر از خطوط اصلی وجود ندارد استفاده از هات تپ تنها راهکار به نظر می رسد. با استفاده از این فرایند انشعاب گیری در کمترین زمان می تواند انجام شود.، البته همان طور که اشاره شد مشروط به این که هماهنگی ها و تریبات لازم پیشاپیش اتخاذ شده باشند. هات تپ زمانی انجام می گیرد که مورد جایگزین وجود نداشته باشد و چندین بار بصورت پیاپی از این روش استفاده نشود.

لازم به ذکر است تمامی فعالیت های انجام شده باید در محیط کاملاً استاندارد و با ابزار استاندارد انجام بگیرد. نه تنها ابزارها بلکه فرایندها و روندهای اجرایی نیز باید مبتنی بر استانداردها و معیارهای جهانی روز باشند تا خللی و آسیبی در کار بر فرایند وارد نشود.  ابزار هات تپ با توجه به ضحامت لوله و خطوط اصلی لوله متغیر است. تمامی مته های استفاده شده در این صنعت باید پس از هربار استفاده مورد آزمایش قرار گیرند تا از درستی آن اطمینان حاصل شود برای اینکه از استاندارد بودن کار خیال خودمان راحت شود به چند نکته کلی باید توجه کنیم:

1-    از اتصالات شیر و محکم بودن آن اطمینان حاصل کنیم تا حین انجما عملیات و پس آن دچار ایرادتی نظیر نشتی در خط نشویم.

2-    هرگز بدون چک کردن هوای محیط کار هات تپ را شروع نکنید. شرایط محیطی و آب و هوایی باید در تمامی مراحل مد نظر قرار داده شوند، خصوصاً آن بخش هایی از فرایند که مربوط به جوشکاری می باشند می باید در هوایی صاف و بدون بارندگی یا در محیطی انجام شوند که از رطوبت و گرد و غبار و مواردی از این دست مصون باشد.

3-    ترکیب اتصالات و سوپاپ باید قبل از انجام کار و در محیطی هم شرایط با محیط انجام کار آزمایش شود.

4-    شیرهایی که جهت تغییر و انشعاب لوله ها بکار می روند باید از استاندارد های جهانی برخوردار باشند. در غیر این صورت آن ها را شناسایی کرده و از فرایند خارج می کنیم. تست فشار روی شیرها حتماً می بایست انجام شود تا ضریب تحمل آن در مقابل فشار کاری خط مورد ارزیابی قرار گیرد.

شرکت پیشگام صنعت ابزار از معدود واحدهای مجری هات تپ در کشور به حساب می آید که توانسته است جایگاهی بالا در زمینه ارائه خدمات تای این به مشتریان ارائه دهد. از این رو آماده هستیم خدمات خود را به صورت کامل و در اسرع وقت در اختیار مشتریان گرامی قرار دهیم.


هات تپ- انشعاب گرم- تای این- عملیات هات تپ

 

ارسال دیدگاه

نام: *

آدرس ایمیل: *

متن پیام:



دیدگاه ها

گالری تصویر

هات تپ

هات تپ

کرواسی 4

کرواسی 4

کرواسی 11

کرواسی 11

کرواسی 10

کرواسی 10

گروه پیشگام صنعت ابزار

  • شرکت پیشگام صنعت ابزار

درباره ما

شرکت پیشگام صنعت ابزاریکی از مهم ترین تامین کنندگان تجهیزات نیروگاهی می باشد. که در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و فراساحلی فعال می باشد. انجام عملیات هات تپ (انشعاب گیری-خطوط سیالات ) از عمده فعالیت های این شرکت می باشد. از دیگر خدمات این شرکت می توان به ساخت مبدل های حرارتی و مخازن کاربردی در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی اشاره کرد.

تنظیمات
رنگ ها
پس زمینه
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14